How are you mate? No worries! - Reisverslag uit Kiama, Australië van Rob en Renee - WaarBenJij.nu How are you mate? No worries! - Reisverslag uit Kiama, Australië van Rob en Renee - WaarBenJij.nu

How are you mate? No worries!

Door: RR

Blijf op de hoogte en volg Rob en Renee

02 Januari 2014 | Australië, Kiama

24 december.

Hi!

Afgelopen dagen hebben we weer veel kilometers gemaakt en heel veel gezien! We zijn vanuit Ballarat naar Philip Island gereden. Dit was een hele lange rit, het zou 4 uur duren maar we hebben er uiteindelijk toch 6 uur over gedaan. Is trouwens steeds het geval dat we langer rijden dan het eigenlijk nodig is. Maar dat maakt niet uit, alle tijd ;) komt doordat we op de snelwegen niet constant 100 kunnen rijden omdat als het waait heel de wagen op en neer gaat dus dat is een beetje eng. Dus rijden alles redelijk rustig voorbij en laten alle grote 4wd (die zie je hier alleen maar) en de mega trucks ons voorbij razen, want dat doen ze! Onderweg kan je steeds zo ontzettend ver weg kijken, echt wel 20 km! Soms rijden we door een soort niemandsland, met alleen maar heuvelachtige weilanden met af en toe een groep koeien er in. En dan zie je ergens in de middel of nowhere een boerderij staan. Dan vragen we ons soms echt af hoe de mensen zo kunnen leven, zo afgezonderd. Hoorden van mensen hier dat die boeren dan soms wel 3 uur moeten rijden voordat ze bij een supermarkt in een stadje zijn en dan slaan ze in voor 3, 4 weken in en dan rijden ze weer 3 uur terug ;)! Ze hebben hier dus allemaal een grote truck en wat we ook al hebben gezien is dat de hond dan gewoon achterin gaat, aan een ketting zodat ze niet overboord kan vliegen, en dan zitten of liggen ze er gewoon heel relaxt bij ondanks ze echt ontzettend hard over de hobbels gaan en door de bochten vliegen. Zullen we Luna niet aan moeten doen ;)! Philip Island was heel erg mooi, heel veel wilde dieren en echt een hele mooie kustlijn. We kwamen uit bij het plaatsje Cowes op een camping die helemaal vol stond met caravans die mensen dus gebruiken voor in de zomer. Gelukkig vonden wij een heel mooi plekje achterin tussen een paar andere tentjes met uitzicht op het strand en de zee! Hier zaten ook heel veel haasjes die gewoon uit je hand aten. Helaas werden ze door de camping eigenaren vergiftigt omdat ze kennelijk al het gras op aten, al konden wij dat niet echt zien. We besloten om het nog een nachtje extra te blijven staan omdat het zo lekker weer was en we het zonde vonden om daar mee in de auto te zitten. We zijn nog naar de Seal Rock gegaan om zeehonden te kijken maar die lag veel te ver weg en kon je eigenlijk alleen maar heen met een hele dure boot tocht.. Wel hebben we ongeveer 1000 meeuwen gezien daar die tussen en over ons heen vlogen door de rotspartijen.. Op de camping verder lekker in de zon gelegen aan het strand en tips gekregen van onze buurvrouw om naar Buchan en Snowy river national park te gaan. We zijn de volgende dag dus ook naar Buchan gegaan omdat daar hele mooie grotten waren en het een mooi park was. De weg en naar toe was weer alsof we aan het einde van de wereld terecht zouden komen, en uiteindelijk kwamen we uit in het mini dorp Buchan met 5 huizen, een slager en een mini supermarkt. En het ziet er dan ook heel western achtig uit, heel grappig. Het park bij de grotten was heel mooi en daar was ook de camping. Daar meteen naar de grotten gegaan en dit was wel leuk, ze bestaan uit hele oude fossielen die vanuit de rivier omlaag de grond in zijn gezakt. Inclusief alle stalactieten en stalagmieten natuurlijk! Na de grotten nog door het park gewandeld en daar kwamen we een hele groep kangaroes tegen, leuk! En eentje had zelfs een baby in d'r buidel zitten, heel schattig! De volgende dag zijn we ook weer gaan wandelen en toen zat er ineens een kangaroe op 2 meter afstand van ons af. Wij schrokken er wel van want je weet helemaal niet wat ze doen maar hij leek geen last van ons te hebben en zat ons maar een beetje aan te staren haha. ( ondertussen hebben we gehoord dat ze je kunnen doden door op hun staart te gaan staan en je te trappen als ze zich bedreigt voelen.. Ook kunnen ze wilde honden verdrinken als ze achterna worden gezeten als ze naar t water vluchten..) Verder rustig aan gedaan om onze reis voort te zetten naar Snowy River Park. Het begon heel veelbelovend, we klommen heel hoog zodat we uitzicht hadden op de mooie valleien. Dit was nog op een normale weg met een vangrail er voor. Vervolgens kwamen we steeds meer inlands, en de weg werd steeds slechter en we kwamen niemand meer tegen, af en toe alleen een koe ;). Toen werd er aangegeven dat de weg over zou gaan in gravel, maar daar hadden we nog wel vertrouwen in tussen de weilanden. Maar toen! Stond er een bord; caution, narrow roads ahaid. Makkie, dachten wij, zonder dat we wisten dat we door de bergen zouden gaan. Nou, dat hebben we geweten! We reden dus verder en opeens zaten we op een super smalle weg, hele slechte gravel met kilometer afgrond naast ons zonder vangrail! Nu snapte wij waarom iedereen hier van die grote 4wd bakken hebben! We vonden het echt super eng want de camper slipte steeds alle kanten op. Berg op berg af met hele enge bochten waar je zo de afgrond in kon kijken. We hadden eigenlijk genoeg benzine maar omdat we alles in de eerste versnelling deden omdat we anders slipten waren we zo door de benzine heen! Stress want we zaten echt weer in de middel of nowhere! Het was in totaal 80 km gravel, bochten, klimmen, dalen en 10 km per uur rijden en we hebben er 6 uur over gedaan.. Er kwamen af en toe auto's ons inhalen en vroegen hoe het ging, waarschijnlijk omdat ze zich afvroegen wat we in hemelsnaam met zo'n hippie camper op die route deden! Gelukkig kon de laatste auto die we tegenkwamen ons helpen aan benzine. Rob heeft het met een slang uit de andere auto moeten zuigen zodat het in de emmer liep, en dat was echt heel erg vies. Gelukkig hebben we t toen gehaald en kwamen we uit bij een heel gaaf uitkijk punt. We kwamen helemaal kapot aan op een camping in Jindabyne.. Snel makkelijk een pizza in de camping oven gedaan en gaan slapen.. De volgende dag zijn we gelukkig via de snelweg naar de kust gereden. We kwamen uit bij Narooma maar daar waren alle camping prijzen verdubbeld door kerst dus veel te duur! Uiteindelijk door het camping boek dat we aangeschaft hebben om goede campings te vinden, een mooie camping gevonden in het plaatsje Congo. Dit kon je ook alleen maar bereiken door een gravel weggetje maar dit viel gelukkig mee. Toen we er door heen reden keken we elkaar ook weer aan en vroegen ons af waar we nou weer terecht zouden komen haha. Opeens stonden er verschillende huisjes en stonden we ineens aan een rivier die uit kwam in de zee, heel erg mooi! Hier nog even rond gelopen aan het strand en naar de pelikanen gekeken die hier veel zaten. Op ons gaspitje moeten koken want de camping had alleen een wc ;). Het weer was benauwend dus toen we eenmaal in bed lagen er toch maar weer uit gegaan omdat het te heet was. Weer omgekleed en maar wachten tot het afkoelde, maar toen hoorden we naast ons van alles ritselen in het hoge gras aan de rivier! Dus snel weer naar binnen gegaan want het was pikkedonker en wie weet wat het was haha..

Nu zijn we in het plaatsje Moruya. Ook weer een westers dorpje maar wat groter. Gisteren even door heen gewandeld en wat boodschappen gedaan. De supermarkten hier staan echt helemaal vol met mensen en de wagentjes zitten bom vol! De winkels zijn overal ook 24 uur per dag open geweest vannacht zodat mensen nog de laatste kerst cadeaus kunnen kopen, alles staat er echt in het teken van. Horen nu net op het nieuws dat er in Sydney 55 kilo garnalen per minuut(!) worden verkocht en 390 oesters! Voor de camping zit een visboer die een ton garnalen heeft verkocht gisteren. En wij moeten zo nog boodschappen gaan doen voor de bbq voor vanavond en morgen.. Pff ben benieuwd of we ons kunnen bewegen in de winkel haha!

2 januari.

Ondertussen ishet nu al weer 2 januari en we hebben 2518 km gereden. We hebben dus kerst gevierd in Moruya aan de rivier en lekker kunnen bbqen, dat dat nog eens kon met kerst ;)! Eerste kerstdag werden we uitgenodigd door de buren om daar savonds mee te eten. Dat vonden we wel zo gezellig en hadden afgesproken dat we allemaal iets zouden maken. Maar eerst zijn we nog naar het strand gegaan natuurlijk! Dit was niet zo groot en niet zo druk maar toch waren er 10 lifeguards die klaar stonden om water in te gaan. Uiteindelijk is dit maar 1 keer nodig geweest vanwege de Aziaten die hier redelijk ver t water in gaan terwijl ze niet echt goed kunnen zwemmen. De stroming is altijd sterk dus heel slim is dat niet. Nadat we begonnen te verbranden maar terug gegaan en daar klaar gemaakt voor de avond. Dit werd een hele gezellige met onze buren met weer bbq wijn en bier ;)! We hebben dan ook hun nummer gekregen en mogen altijd langs komen als we zouden willen. Best fijn hier om een nummer te hebben van mensen in dit mega land! 2e kerstdag hebben we ook weer op het strand doorgebracht. Savonds werden we weer door andere mensen uitgenodigd voor happy hour ( let op, met kerst begint dat hier al om 1 uur en gaat tot savonds laat door ;)) en vervolgens konden we ook weer mee eten dus we hebben uiteindelijk toch nog een kerst gehad met meer mensen om ons heen! De volgende dag werden we uitgezwaaid door onze 'happy hour mates' en de buren dus dat was wel leuk ;)! Onze reis weer vervolgd naar het plaatsje Milton waar we op een showground terecht kwamen waar je kon staan naast een cricket veld. We snappen echt geen bal van de spel regels maar wel leuk om te zien want er was een wedstrijd bezig en iedereen is echt bloed fanatiek! We hadden een buurman die met pensioen was en die trok al 2 jaar rond door Australië in z'n eentje met een busje en met z'n veel te dikke hondje. Die het trouwens veel gezelliger bij ons vond volgens mij dan bij z'n baas ;)! De volgende dag weer de reis vervolgt maar t was echt moeilijk om een camping te vinden want alles aan de kust is vol omdat het hier nu ook zomervakantie is en iedereen vanuit het binnenland de zee opzoekt met dit hete weer. Was dus een beetje stress want we dachten dat we langs de weg of op een parkeerplaats moesten slapen die nacht. Wat trouwens makkelijk kan en mag, maar t schijnt niet overal veilig te zijn dus dat doen we pas als t echt nodig is. Uiteindelijk kwamen we uit bij Greenwell Point, vlakbij Jervis Bay. Daar werden we meteen uitgenodigd door onze buren, 2 stellen van onze leeftijd om mee te gaan naar 'de club'. Haha, dit was dus een bowlingclub met alleen maar oudere mannen zaten! De volgende 2 dagen zijn we naar Jervis Bay gereden vanuit de camping. Echt zo mooi! Heel wit zand en super lichtblauwe zee. Geen koraal of zeewier dus daar hebben we ook lekker in gezwommen de eerste dag in de super hoge golven die je steeds omver sloegen, maar wel leuk! Lekker fish en chips gegeten en toen met een boot de zee op gegaan om dolfijnen te spotten. Dit was heel erg leuk want ze kwamen voor de boot mee zwemmen en sprongen steeds over de golven! De volgende dag ook weer een strand dag gehad, we wilden ons net klaar maken om de zee in te gaan toen er een man hevig zwaaiend en roepend over de baai holde. Hij hield een hand boven z'n hoofd als een vin en riep shark, shark, shark! Bah! Dus iedereen met veel gegil en lawaai t water uit en keken waar die was. Kwam er dus echt op 10 meter vanaf het strand een haai voorbij.. Daarna niet meer echt t water ingegaan dus ;)! Eenmaal terug op de camping bedacht dat we toch niet naar Sydney zouden gaan met oud en nieuw, heel jammer maar bewaren we voor de volgende keer! Er was geen camping meer vrij en vonden t niet slim om met de drukte en dronken mensen (die er echt veel schijnen te zijn in Sydney) ergens op een parkeerplaats te slapen. Uiteindelijk hebben we heel mooi vuurwerk gezien in het plaatsje Huskinsson ook in Jervis Bay. Heel grappig want iedereen, inclusief wij dus, zaten met kleedjes op een heel groot grasveld naast het strand waar het vuurwerk zou zijn. Heel anders dan in Nederland! Natuurlijk was het niet zo groots als in Sydney maar wel mooier en langer dan we ooit gezien hebben. Dit was vanwege de kinderen om 9 uur savonds dus daarna terug gereden in het donker naar de camping wat niet heel relaxed was vanwege de overspringende kangaroes. Uiteindelijk zonder ongeluk weer aangekomen op de camping, en het echte nieuwjaar ingeluid met de 2 andere stellen die we ontmoet hebben. Het was gelukkig een geslaagde avond met vuurwerk en gezelligheid, net zoals in Nederland! Ze wonen in Newcastle en we mogen als we daar zijn bij ze blijven slapen en ze gaan rob leren surfen, ben benieuwd ;)! Nu zijn we in Kiama en gaan morgen naar Sydney! Zijn heel benieuwd en moeten nog even goed de lonely planet doorlezen wat we er allemaal moeten en kunnen zien!
Iedereen nog een heel fijn en goed 2014 gewenst, want dat hadden we nog niet echt kunnen doen ;)! Foto's volgen snel weer!

Xx RR

• 02 Januari 2014 - 21:30

Fam Elting:

Hoi Rob en Renee !

De beste wensen van ons voor het nieuwe jaar. In ieder geval een goed begin voor jullie.
    Spannende verhalen allemaal. En volgens mij hebben jullie een super leuke kerst en oud en nieuw gehad.
    Ik had al wat van Carlijn gehoord in de winkel over jullie spannende benzine avontuur.....
    Geniet er nog lekker van samen en een hele gezellige en fijne verjaardag 6 januari.

Groetjes van ons vijf.

Caroline

• 04 Januari 2014 - 17:53

Karlijn:

Hee Rob,
    (en Renée ook én bijna!)
    GEFELICITEERD.... eindelijk jarig met een lekker zonnetje en korte broek!
    Fijne verjaardag Liefs Karlijn

• 06 Januari 2014 - 21:01

Toos En Teun:

Hey Rob en Renee, de allerbeste wensen voor jullie en nog een heel fijn tijd toegewenst van ons allen.
    Rob gefeliciteerd, je was gister toch jarig?
    We volgen jullie geintersseerd
    Fijne tijd Groet Theo, Toos Teun Meike en Renske

• 13 Januari 2014 - 21:25

Marjan:

Hoi, hoi, ik zag dat jullie laatste verslag van 2 jan. onder het verhaal van 24 dec. terecht is gekomen!! Heerlijk om te lezen dat jullie zo lekker relaxed zijn daar! Leuk ook vooral dat contact met allerlei anderen. Vooral met kerst en oud/nieuw natuurlijk! Wij hebben jullie zeer beslist gemist, maar op jullie verjaardagen (die heel grappig bij ons op 5 januari op dezelfde dag vielen (rob 5 jan en renee 6 jan.) vanwege het tijdsverschil) een heerlijk glas champagne gedronken met Franca en Gerard!
    Geniet lekker verder en we horen weer van jullie!! Dikke kus, mama